Mgr. Marián Michael MACKOVIČ


O
tec dvoch dcér - Ninky a Nelky, ktoré vychováva spolu s manželkou Luciou.
Stredoškolský učiteľ a vedúci pedagogický zamestnanec.
Praktizujúci kresťan-katolík vyznávajúci demokratické princípy.
Zaujíma sa o dianie okolo seba, o politiku, o ekonomiku, o dejiny, ale aj niektoré druhy umenia.

Člen SKU - Slovenskej komory učiteľov, SAUS - Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny a Občianskej rady Fončorda (mestskej časti Banskej Bystrice).

1998 - 2002 - Stredoškolské štúdium: študijný odbor bankovníctvo, Obchodná akadémia, Tajovského 25, Banská Bystrica
2002 - 2007 - Magisterské štúdium: dejepis - slovenský jazyk a literatúra, Filozofická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
2015 - 2017 - Rozširujúce štúdium: administratíva a korešpondencia, Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave
2021 - 2023
- Rozširujúce štúdium: informatika, Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku

2007 - súčasnosť - pedagóg na SOŠ hotelových služieb a obchodu v Banskej Bystrici (od 2020 - zástupca riaditeľky školy)

Predseda občianskeho združenia BYSTRICKÁ HOTELKA - MOJA ŠKOLA.

Od roku 2007 externý spolupracovník kresťanského Rádia LUMEN - interpret textov relácií: Spoločenský komentár, Ďalekohľad, Prehľad kresťanskej tlače.

Úprimne, čestne, v prospech komunity - s úctou a rešpektom voči každému, kto si ich zaslúži.
#SpoluprácouDosiahnemeViac

A tak som sa stal učiteľom na strednej odbornej škole...

Ako člen vedenia školy "Bystrickej hotelky" mám spoluzodpovednosť za jej smerovanie

Na SOŠ hotelových služieb a obchodu v Banskej Bystrici pôsobím ako učiteľ už 15 rokov. Ostatné dva roky vo funkcii vedúceho pedagogického zamestnanca - zástupcu riaditeľky školy pre praktické vyučovanie.

V živote beriem každú príležitosť ako výzvu a držím sa dvoch porekadiel: "Nikto učený z neba nespadol" (každý sa musí vo svojej "brandži" vypracovať sám a chce to čas); a "Ak niečo naozaj chceme urobiť, nájdeme spôsob, ako sa to dá. Ostatné sú len výhovorky."

Akadémia pri príležitosti 200. výročia narodenia Ľudovíta Štúra

Akcie so študentmi

Zo všetkého najviac z povolania učiteľa ma baví tá energia mladých ľudí, momenty, keď sa nemusíme držať v hraniciach témy, tematického celku či predmetu, ale môžeme sa vzájomne obohacovať, vychovávať - učiť žiť. Nestáva sa to často, ale je to úžasný pocit, keď študentov nadchnete pre nejakú vec a tá vec pohltí aj vás.
N. D. Walsh to vyjadril slovami: "Ľudia zabudnú, čo ste povedali, čo ste urobili, ale nikdy nezabudnú, ako sa vedľa vás cítili."

Na druhej strane ma ale čím ďalej-tým viac deptajú nezmyselné byrokratické úkony, merania a vtesnávania sa do tabuliek, alebo aj nútenie ľudí (študentov či zamestnancov), aby robili niečo, do čoho sa im absolútne nechce.

Musíme byť vzorom - to je náš dar i prekliatie

Nikdy som nerozumel, ako môže niekto študovať učiteľstvo s pocitom, že nechce učiť. Áno, nie je to celkom "trendy" povolanie, ale má svoje čaro.

Byť učiteľom znamená byť tak trochu psychológom, manažérom, právnikom, sociológom, obhajcom i sudcom, veliteľom i spovedníkom.

J. A. Komenský definoval dobrého učiteľa takto: "Dobrý učiteľ by mal byť taký, akými má spraviť iných, mal by poznať spôsoby, ako urobiť takými iných a mal by byť horlivý vo svojom diele."

Mladí ľudia sú omnoho citlivejší, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Oni vycítia, či to človek s nimi myslí dobre. Nikomu sa nepáči kritika, ale od človeka, ktorého považujú za spravodlivého a čestného, ju dokážu prijať ľahšie. No kritizovať treba veľmi striedmo, lebo mladá duša je ako slimák, ktorému sa priblížite ku tykadlu - v sekunde sa stiahne do seba. Pokiaľ mu však prejavíte úctu a rešpekt, vo väčšine prípadov vám to vráti.

ŠTÁT MUSÍ SYSTÉMOVO PODPOROVAŤ ORGANIZÁCIE, KTORÉ SA VENUJÚ DEŤOM A MLÁDEŽI, ABY SA ICH SLUŽBY DOSTALI K ČO NAJŠIRŠIEMU SPEKTRU CIEĽOVEJ SKUPINY

Podpora školstva a organizácií zameraných na deti a mládež je kľúčovým faktorom pre budúcnosť našej spoločnosti.

Školstvo je základným pilierom formovania a vzdelávania našej mládeže. Pomáha deťom objavovať a rozvíjať svoje talenty, rozširovať obzory a získať dôležité znalosti a zručnosti. Poskytuje im nástroje, ktoré budú mať vplyv na ich celoživotné učenie a úspech vo svete.

Okrem formálneho školstva však existuje aj mnoho organizácií, združení a dobrovoľníckych skupín, ktoré sa s nadšením venujú podpore detí a mládeže. Tieto organizácie ponúkajú bezpečné prostredie, podporu a zábavné vzdelávacie aktivity, ktoré posilňujú ich sebavedomie, sociálne zručnosti a osobný rast. Pomáhajú mladým ľuďom objaviť svoj potenciál, rozvíjať ich záujmy a vytvárať si pevné základy pre úspešný život.

Podpora školstva a organizácií pre deti a mládež má mnoho výhod. Prispieva k budovaniu zdravých komunít, kde sú deti a mladí ľudia cennými členmi, ktorí majú príležitosť zapojiť sa do spoločnosti a ovplyvňovať ju. Tieto iniciatívy podporujú inklúziu a rovnosť príležitostí, čím sa znižujú sociálne rozdiely a vytvára sa spravodlivejšie prostredie pre všetkých.

Mládež je našou budúcnosťou a je na nás, aby sme im poskytli podporu a inšpiráciu, ktoré potrebujú. Investícia do vzdelávania a organizácií pre deti a mládež je investíciou do lepšej spoločnosti. Tieto iniciatívy nám umožňujú vychovávať silné a angažované generácie, ktoré budú mať vplyv na náš svet a prinášať pozitívne zmeny.

Preto vyzývam každého, aby podporil školstvo a organizácie zamerané na deti a mládež.